Verkeerslawaai

Bouwlocaties liggen in ons dichtbevolkte land al snel in de buurt van drukke wegen of spoorlijnen. Dit heeft tot gevolg dat bij de realisatie van nieuwbouw of de aanleg of reconstructie van wegen rekening dient te worden gehouden met de geluidsbelasting. In de Wet Geluidhinder staat omschreven in hoeverre het verkeerslawaai de omringende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen mag belasten. Daarnaast worden er in het Bouwbesluit, onder andere, eisen gesteld aan de geluidwering van de gevels.
De geluidbelasting ten gevolge van weg- en railverkeer wordt door middel van een gedetailleerd akoestisch onderzoek inzichtelijk gemaakt. Hierbij wordt rekening gehouden met de akoestische eigenschappen van wegen en spoorbanen en met de kenmerken van de omgeving.
Bij te hoge geluidbelastingen worden bronmaatregelen (verlagen rijsnelheid, stiller wegdektype) of overdrachtsmaatregelen (plaatsen geluidscherm of andere afschermende gebouwen) onderzocht. Uiteraard behoort ook een combinatie van maatregelen tot de mogelijkheden. Indien al deze maatregelen tot onvoldoende effect resulteren, resteert het isoleren van de betreffende woningen.
Westerveld Advies heeft ruime ervaring met het uitvoeren van onderzoeken naar weg- en railverkeerslawaai. Deze onderzoeken variëren in schaal van buurtwegen tot complexe verkeersknooppunten.